Faculty Profile

سید مهدی حسینی
تاریخ به‌روزرسانی: 1403/06/29

سید مهدی حسینی

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی / گروه علوم تربیتی

Theses Faculty

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. تجارب معلمان کرمانشاه از مهارت خواندن دانش‌آموزان پایه چهارم در دوران آموزش مجازی و حضوری
    1402
    استفاده از آموزش مجازی به مدت بیش از دو سال دربردارندۀ تجارب ناب و ارزشمندی در زمینه‌های مختلف، از جمله مهارت خواندن دانش‌آموزان برای معلمان است. بررسی، بازنمایی و بحث درباره این تجارب به شیوه علمی ارزشمند است و می‌تواند برخی از زوایای آموزش مجازی را روشن نمایند. هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب معلمان کرمانشاه از مهارت خواندن دانش‌آموزان پایه چهارم در دوران آموزش مجازی و حضوری است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی با استفاده از رویکرد کیفی است. جامعه هدف پژوهش معلمان با سابقه کاری بالای 10 سال ناحیه 2 شهر کرمانشاه است که تجربه آموزش در پایه چهارم ابتدایی در دوران کرونا و قبل از آن را داشتند. روش نمونه‌گیری هدفمند و حجم نمونه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در این پژوهش با انجام مصاحبه میان 10 نفر از جامعه هدف اشباع نظری حاصل شد. روش گردآوری کدهای پژوهش تحلیل محتوای کیفی و ابزار موردنیاز مصاحبه نیمه‌ساختار یافته بود. یافته‌ها حاکی از شناسایی 8 مولفه محوری و 39 کد انتخابی می‌باشد. در بخش یافته‌ها جایگاه خواندن، سطح خواندن، مشکلات و علت مشکلات آموزش مجازی و حضوری، راهبردها و در نهایت بهترین شیوه آموزش معرفی گردید. نتایج نشان داد که هردو شیوه آموزش دارای محاسن و معایبی است که در ادامه به آنها میپردازیم.
  2. بررسی نظرات والدین دانش آموزان دوره اول ابتدایی درباره آموزش مجازی در دوران همه گیری کرونا
    1402
    30 بهمن سال 1398 کرونا ویروس در ایران به صورت رسمی تایید شد و با گذشت زمان اوج گرفت . کرونا زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داد. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد . آموزش در مدارس با تغییر آموزش حضوری به مجازی تحت تاثیر قرار گرفت. دانش‌آموزان به جای مدرسه در خانه آموزش مجازی را تجربه کردند. والدین که قبلا کمتر خود را درگیر آموزش فرزندان می‌کردند، با همه‌گیری کرونا مجبور شدند خود را در آموزش فرزندان درگیر کنند. بنابراین والدین آموزش فرزندانشان را باید نظارت می‌کردند، دانشآموزان دوره اول ابتدایی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند بیشتر نیاز به حمایت والدین داشتند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نظرات والدین دوره اول ابتدایی در آموزش مجازی فرزندان می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل والدین دانشآموزان دوره اول ابتدایی (پایه‌های اول، دوم و سوم) مدارس قروه است، که آموزش مجازی را در دوران کرونا تجربه کرده بودند. به دلیل این‌که سال تحصیلی 1400-1399 کلا ً به صورت مجازی برگزار گردید ملاک ما این است که دانشآموز در این سال تحصیلی دوره اول باشد. دانش‌آموزان با این مشخصات در سال تحصیلی انجام پژوهش (1402-1401) در پایههای سوم و چهارم و پنجم ابتدایی مشغول تحصیل بودند، به همین دلیل از والدین دانشآموزان این پایهها استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع کمی بر اساس مدل پیمایشی طراحی شده است. نمونه‌گیری از نوع تلفیقی بوده است. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. برای ساخت پرسش‌نامه از دانش‌نظری موجود و پژوهشهای انجام گرفته در موضوع والدین در آموزش مجازی بهره گرفته شد و در نهایت پرسش‌نامه‌ای هشت بعدی که شامل: پیگیری آموزش مجازی توسط والدین، علاقه کودکان به آموزش مجازی، فرصت‌های آموزش مجازی، چالش‌های آموزش مجازی، ارتباط با کادر آموزشی و معلم، ارتباط والدین با دانش‌آموزان، دسترسی به آموزش آنلاین و نظرات کلی والدین در مورد آموزش آنلاین بود، طراحی گردید. یافته‌های به‌دست‌آمده پژوهش حاضر نظرات والدین را در هشت بعد مورد بررسی قرار دارد. در ابعاد پیگیری آموزش مجازی توسط والدین و فرصت‌های آموزش مجازی والدین میانگین نظرات بالای 4 یعنی نزدیک خیلی موافق داشتند؛ در ابعاد علاقه کودکان به آموزش مجازی، چالش‌های آموزش مجازی، ارتباط با کادر آموزشی و معلم و دسترسی به آموزش آنلاین نظرات میانگین بالاتر از 3 را نشان می‌دهد که نشان از موافق بودن والیدن با گویه‌های این ابعاد دارد و در نهایت اما والدین در دو بُعد ارتباط والدین با دانش‌آموزان و نظرات کلی والدین کمتر از عدد 3 بود که نشان از مثبت نبودن دید کلی والدین درباره آموزش مجازی و ارتباط سخت والدین با دانشآموزان در این دوران بود. سپس همبستگی بین ابعاد مختلف با استفاده از آزمون اسپیرمن مورد بررسی قرار گرفت. پس‌ازآن بررسی تفاوت نظرات والدین برحسب جنسیت با استفاده از آزمون یو من ویتنی مورد بررسی قرار گرفت که نشان از تفاوت نظر مادران با پدران در آموزش مجازی بود. در مرحله‌ی بعدی تفاوت نظر بر حسب درآمد با استفاده از آزمون ویلکاکسون مورد بررسی قرار گرفت که فقط در بُعد پیگیری آموزش مجازی تفاوتی بین نظرات والدین با درآمد مختلف وجود داشت و در هفت بعد دیگر تفاوتی مشاهده نشد. همچنین تفاوت نظرات بر حسب مدرک تحصیلی نشان داد که مدرارک تحصیلی مختلف، تفاوتی معنی‌دار در تظرات والدین ایجاد نکرده بود. با بررسی نظرات والدین، نتیجه پژوهش این بود: 1- والدین در ابعاد هشتگانه که نظرات پژوهش های صورت گرفته بود درگیر بودند. 2- بین ابعاد هشتگانه همبستگی وجود داشت. 3- نظرات والدین بر حسب جنسیت( به جز پیگیری آموزش مجاری و فرصت‌های آموزش مجازی )، بر حسب درآمد خانوار ( به جز پیگیری آموزش مجازی) و برحسب تحصیلات تفاوت معنی داری نداشتند و سطح معنی داری بالای پنج درصد بود.
  3. بررسی نظرات والدین دانش آموزان دوره اول ابتدایی درباره آموزش مجازی در دوران همه گیری کرونا
    1402
    30 بهمن سال 1398 کرونا ویروس در ایران به صورت رسمی تایید شد و با گذشت زمان اوج گرفت . کرونا زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داد. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد . آموزش در مدارس با تغییر آموزش حضوری به مجازی تحت تاثیر قرار گرفت. دانش‌آموزان به جای مدرسه در خانه آموزش مجازی را تجربه کردند. والدین که قبلا کمتر خود را درگیر آموزش فرزندان می‌کردند، با همه‌گیری کرونا مجبور شدند خود را در آموزش فرزندان درگیر کنند. بنابراین والدین آموزش فرزندانشان را باید نظارت می‌کردند، دانشآموزان دوره اول ابتدایی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند بیشتر نیاز به حمایت والدین داشتند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نظرات والدین دوره اول ابتدایی در آموزش مجازی فرزندان می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل والدین دانشآموزان دوره اول ابتدایی (پایه‌های اول، دوم و سوم) مدارس قروه است، که آموزش مجازی را در دوران کرونا تجربه کرده بودند. به دلیل این‌که سال تحصیلی 1400-1399 کلا ً به صورت مجازی برگزار گردید ملاک ما این است که دانشآموز در این سال تحصیلی دوره اول باشد. دانش‌آموزان با این مشخصات در سال تحصیلی انجام پژوهش (1402-1401) در پایههای سوم و چهارم و پنجم ابتدایی مشغول تحصیل بودند، به همین دلیل از والدین دانشآموزان این پایهها استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع کمی بر اساس مدل پیمایشی طراحی شده است. نمونه‌گیری از نوع تلفیقی بوده است. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. برای ساخت پرسش‌نامه از دانش‌نظری موجود و پژوهشهای انجام گرفته در موضوع والدین در آموزش مجازی بهره گرفته شد و در نهایت پرسش‌نامه‌ای هشت بعدی که شامل: پیگیری آموزش مجازی توسط والدین، علاقه کودکان به آموزش مجازی، فرصت‌های آموزش مجازی، چالش‌های آموزش مجازی، ارتباط با کادر آموزشی و معلم، ارتباط والدین با دانش‌آموزان، دسترسی به آموزش آنلاین و نظرات کلی والدین در مورد آموزش آنلاین بود، طراحی گردید. یافته‌های به‌دست‌آمده پژوهش حاضر نظرات والدین را در هشت بعد مورد بررسی قرار دارد. در ابعاد پیگیری آموزش مجازی توسط والدین و فرصت‌های آموزش مجازی والدین میانگین نظرات بالای 4 یعنی نزدیک خیلی موافق داشتند؛ در ابعاد علاقه کودکان به آموزش مجازی، چالش‌های آموزش مجازی، ارتباط با کادر آموزشی و معلم و دسترسی به آموزش آنلاین نظرات میانگین بالاتر از 3 را نشان می‌دهد که نشان از موافق بودن والیدن با گویه‌های این ابعاد دارد و در نهایت اما والدین در دو بُعد ارتباط والدین با دانش‌آموزان و نظرات کلی والدین کمتر از عدد 3 بود که نشان از مثبت نبودن دید کلی والدین درباره آموزش مجازی و ارتباط سخت والدین با دانشآموزان در این دوران بود. سپس همبستگی بین ابعاد مختلف با استفاده از آزمون اسپیرمن مورد بررسی قرار گرفت. پس‌ازآن بررسی تفاوت نظرات والدین برحسب جنسیت با استفاده از آزمون یو من ویتنی مورد بررسی قرار گرفت که نشان از تفاوت نظر مادران با پدران در آموزش مجازی بود. در مرحله‌ی بعدی تفاوت نظر بر حسب درآمد با استفاده از آزمون ویلکاکسون مورد بررسی قرار گرفت که فقط در بُعد پیگیری آموزش مجازی تفاوتی بین نظرات والدین با درآمد مختلف وجود داشت و در هفت بعد دیگر تفاوتی مشاهده نشد. همچنین تفاوت نظرات بر حسب مدرک تحصیلی نشان داد که مدرارک تحصیلی مختلف، تفاوتی معنی‌دار در تظرات والدین ایجاد نکرده بود. با بررسی نظرات والدین، نتیجه پژوهش این بود: 1- والدین در ابعاد هشتگانه که نظرات پژوهش های صورت گرفته بود درگیر بودند. 2- بین ابعاد هشتگانه همبستگی وجود داشت. 3- نظرات والدین بر حسب جنسیت( به جز پیگیری آموزش مجاری و فرصت‌های آموزش مجازی )، بر حسب درآمد خانوار ( به جز پیگیری آموزش مجازی) و برحسب تحصیلات تفاوت معنی داری نداشتند و سطح معنی داری بالای پنج درصد بود.
  4. بازنمایی هویت کاربرد فاوا در نظام آموزشی ایران: مروری نظام مند بر مقالات چاپ شده.
    1401
    اگرچه مدت طولانی است که فناوری اطلاعات و ارتباطات در ابعاد مختلف آموزش مطرح شده است و مقالات و کتابهای متعددی توسط پژوهشگران ایران به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است، اما مطالعه‌ای که نشان دهد وضعیت آثار منتشر شده چگونه است، انجام نشده و اگر بخواهیم پیکره دانش تولید شده در این حوزه را به نمایش بگذاریم، منبع قابل اتکایی وجود ندارد. به همین دلیل بحث تعیین هویت از طریق بازنمایی و تحلیل آثار منتشر شده ضرورت دارد. هدف از پژوهش حاضر بازنمایی هویت فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی ایران بر اساس مرور نظام‌مند مقالات منتشر شده در این حوزه است. دستیابی به هویت یا بنیان دانش این رشته با یک رویکرد تفسیری به منظور شناخت هرچه بیشتر وضعیت کاربرد فناوری در نظام آموزشی ایران صورت می‌گیرد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مقالات منتشر شده در مجلات رشته مدیریت آموزشی و فناوری اطلاعات و ارتباطات است. پس از انجام جستجوی اولیه و اعمال معیارهای ورود، 112 مقاله وارد مطالعه شدند. در نهایت با استفاده از تحلیل محتوای کیفی، بررسی دقیق و عمیق مقالات منتخب انجام شد. یافته‌های به دست آمده حاکی از آن است که مفهوم فاوا در حوزه آموزش در سه بعد «نیروی انسانی»، «ابزاری» و «آموزشی» توسط پژوهشگران تعریف شده است. بر اساس نتایج تحلیل و کدگذاری داده‌ها، چهار بعد «مدیریت»، «رشد حرفه‌ای»، «ارزشیابی» و «یاددهی-یادگیری» از فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی استخراج شدند.
  5. مطالعه ی کیفی تجربه استفاده از تلگرام در تدریس پایه اول ابتدایی
    1399
    این پژوهش باهدف مطالعه تجربه استفاده از تلگرام در تدریس پایه اول ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر دارای جهتگیری معرفت شناسی تفسیری و راهبرد پدیدارشناسی است. جامعه آماری شامل، معلمان، والدین و دانش آموزان پایه اول ابتدایی، که از پیام رسان تلگرام استفاده نموده اند، است. برای گردآوری داده ها از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و در کل 11 معلم، 8 نفر از والدین و 9 دانش آموزان در مصاحبه نیمه ساختارمند شرکت کردند. تحلیل داده ها نشان داد که در پاسخ های پرسش اول معلمان به سه مضمون کلی دلایل اولیه در استفاده از تلگرام در تدریس، فواید استفاده از تلگرام در تدریس، نحوه اطلاع رسانی مطالب آموزشی با استفاده از تلگرام؛ والدین با 7 مضمون کلی شامل زمینه های استفاده والدین از اینترنت و فضای مجازی، زمینه های ارتباط والدین با مدرسه، نحوه عضویت در کانال تلگرامی، انواع مطالب دریافتی از کانال تلگرامی، نحوه ارتباط با معلم برای مباحث غیردرسی، تمایل مداوم والدین به پیگیری مطالب کلاس، جذابیت دانش آموزان به مطالب کانال؛ و دانش آموزان به 5 مضمون کلی شامل فایل چندرسانه ای درج شده در کانال، مطالب ارسالی معلم، وضعیت درسی، نمایش مطالب در کانال کلاسی، فواید کانال تلگرامی دسته بندی شد. در پاسخ به سوال دوم، معلمان به 6 مضمون کلی نحوه زمان بندی استفاده از تلگرام، انواع فعالیت های به کارگرفته شده در تلگرام برای تدریس، انواع محتوا های ارسال شده در تلگرام، چگونگی تهیه محتوا های آموزشی، نحوه اطلاع از منابع آموزشی سایر کانال ها، انواع مختلف تولید محتوا؛ والدین به 4 مضمون کلی مدت زمان استفاده از فضای مجازی توسط والدین، زمان مشخص برای استفاده از تلگرام، نحوه همراهی فرزندان توسط والدین در استفاده از تلگرام، زمان استفاده از تلگرام توسط والدین؛ و دانش آموزان به 5 مضمون کلی بررسی کانال تلگرامی، درج فعالیت ها در کانال، زمان استفاده از کانال تلگرام، زمان ارسال فعالیت ها، استفاده از مطالب کانال اشاره نمودند. در پاسخ به سوال سوم، معلمان به 2 مضمون کلی مشکلات و چالش های استفاده از تلگرام، تجربه ی استفاده از تلگرام در تدریس در مقایسه با گذشته؛ والدین به 1 مضمون کلی مشکلات استفاده از تلگرام توسط والدین؛ و دانش آموزان به 1 مضمون کلی مشکلات کانال تلگرامی اشاره نمودند. در پاسخ به سوال چهارم، معلمان به 7 مضمون کلی نقش تلگرام در ارتباط معلم با دانش آموزان، نقش تلگرام در ارتباط معلم با والدین، نظرات مخالف و موافق همکاران در استفاده از تلگرام، استفاده از تلگرام در آینده، توصیه برای استفاده معلمان از تلگرام در تدریس، پیشنهادهای معلمان در استفاده از فضای مجازی در آموزش و تدریس، آموزش عمومی برای استفاده از تلگرام؛ والدین به 5 مضمون کلی تاثیرات اطلاعات و محتوا های تلگرامی روی دانش آموزان، تاثیرات کانال تلگرامی بر فعالیت های جانبی دانش آموزان، میزان یادگیری والدین از کانال تلگرامی معلم، نحوه برقراری ارتباط والدین در زمینه مباحث کلاسی با معلم، انواع مختلف مطالب اشتراک گذاشته شده برای والدین؛ و دانش آموزان به 4 مضمون کلی مطالب و فعالیت های معلم در کانال، تمایل به فعالیت ها و مطالب کانال، تمایل به فعالیت در کانال یا فعالیت کلاسی، خاطره خوب از کانال تلگرامی اشاره نمودند. یعنی معلمان والدین و دانش آموزان در پاسخ به سوالات پژوهش تجارب متفاوتی را بیان نمودند.
  6. ابعاد مطالعه و طراحی مدل آموزش الکترونیکی در آموزش عالی
    1399
    امروزه به واسطه پیشرفت فاوا، یادگیری الکترونیکی در اکثر سازمانهای آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است. با وجود همه گیری بحث یادگیری الکترونیکی و ارائه مدل های مختلف، پژوهشی که ابعاد پژوهشی این حوزه را نشان دهد یا مدل کاملی که ابعاد مختلف را دربر گیرد یافت نشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی ابعاد پژوهشی و طراحی مدل یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی است. روش تحقیق کیفی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه ی آماری ذینفعان سیستم یادگیری الکترونیکی در دانشگاه کردستان است که شامل متخصصان تعلیم و تربیت، متخصصان طراحی سیستم الکترونیکی، مدیران سیستم یادگیری الکترونیکی، مدرسان و یادگیرندگان هستند و در بین این اعضا 5 نفر دانشجوی دکترا، 5 نفر کارشناس دانشکده، 5 نفر از اعضای هیئت علمی رشته های مختلف، 5 نفر از اعضای هیئت علمی رشته کامپیوتر و 5 نفر از اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی، که جمعا 25 نفر هستند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق مرتب کردن کارت به صورت باز، یعنی اینکه گروه بندی کارتها بر عهده خود شرکت کنندگان بود و فردی، یعنی اینکه شرکت کننده به تنهایی مراحل را پیش می بردند و حضوری، یعنی اینکه کار در حضور محقق انجام می شد و از روش الکترونیکی استفاده نشده است. مفاهیم مربوط به یادگیری الکترونیکی بر روی کارت ها درج شده و در اختیار شرکت کنندگان جهت مرتب کردن بر اساس ذهنیت خود قرار گرفته است. از نظرات شرکت کنندگان یادداشت برداری شده و همچنین مشخصات شرکت کننده (رشته ی تحصیلی، درجه ی تحصیلی و سابقه ی خدمت) ذکر شده است. یافته ها برای 4 سوال پژوهش نشان داد که مفاهیم متعددی در رابطه با یادگیری الکترونیکی در متون پیشین قابل شناسایی هستند، همچنین ابعاد مختلفی هست که محققان و صاحب نظران در حوزه یادگیری الکترونیکی در طراحی مدل های خود به کار بردند، و در نهایت شرکت کنندگان مفاهیم را بر اساس موضوعیت، درجه ی اهمیت و کاربرد، دسته بندی کرده اند. حاصل این مطالعه ترسیم یک مدل از ابعاد و مولفه های یادگیری الکترونیکی است.
  7. بررسی مسائل و مشکلات شورای آموزش و پرورش؛ مطالعه موردی استان بوشهر
    1399
    قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان ها، شهرستان ها و مناطق با هدف تفویض اختیار، تمرکززدایی، جلب و جذب مشارکت مردم، نظارت و بهره گیری از منابع و امکانات همه دستگاه ها، سازمان ها و نهادها در تسهیل فعالیت های اجرایی آموزش و پرورش تشکیل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مسائل و مشکلات شوراهای آموزش و پرورش در استان بوشهر به عنوان یک مطالعه موردی به روش پژوهش ترکیبی حاصل از مشاهدات میدانی و اجرای پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای شورای آموزش و پرورش که از طرف اداره کل آموزش و پرورش استان معرفی شدند، به تعداد 80 نفر می باشد، که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 66 نفر به عنوان حجم نمونه پژوهش تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss گرفت. نتایج و یافته های پژوهش نشان داد که فعایت های شوراهای استان بوشهر عمدتاً حول محور توسعه و تجهیز فضای آموزشی بوده است، همچنین ابعاد مسئولیت پذیری، اهمیت شورا دارای بیش ترین اهمیت و ابعاد توسعه نیروی انسانی، شناخت قانون و تامین منابع مالی حائز پایین ترین نمرات نزد اعضا شدند که می بایست در جهت بهبود وضعیت و تغییر شرایط گام برداشت.
  8. بررسی وضعیت مدیریت فرهنگ خواندن در مدارس ابتدایی شهر سنندج
    1396
    زمینه: مهارت خواندن در مقطع ابتدایی به عنوان مهارتی بنیادی که امکان ارتباط دانش آموزان با دنیای دانش را فراهم می کند مطرح است. این مهارت برای درک و حل مسائل در دروس مختلف مورد تایید است. فراهم کردن محیط و فرهنگی که به دانش آموزان القا نماید خواندن ضرورت و اهمیت بالایی دارد مستلزم توجه به ابعاد مختلف فرهنگ مدرسه است. اما تاکنون در ایران در زمینه مدیریت فرهنگ خواندن مدرسه پژوهشی صورت نگرفته است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی وضعیت فرهنگ خواندن مدارس ابتدایی شهر سنندج اجرا شد. روش: راهبرد پژوهش آمیخته و طرح آن ترکیبی همزمان است. ده مدرسه ابتدایی از مناطق مختلف انجام شد و برای گردآوری داده ها از ابزارهایی مانند چک لیست، پرسشنامه نظرسنجی، پرسشنامه بیان تجارب، و سناریو استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که در لایه باور معلمان و مدیران به اهمیت خواندن از میانگین بالایی برخوردار هستند اما در لایه نمادهای قابل مشاهده مانند رفتار مدیر و معلم و نیز نمادهای محیطی از وضعیت مطلوب برخوردار نیستند. نتایج: وضعیت مدارس ما در زمینه فراهم کردن فرهنگ خواندن مدرسه به شیوه سنتی است و تفاوت چندانی با جامعه عامی و عادی ندارد. کاربردهای احتمالی: این پژوهش از نظر روش، ابزارهای استفاده و یافته ها ممکن است مورد استفاده سایر پژوهشگران قرار گیرد که عمیق تر و در سطح وسیع تری فرهنگ خواندن مدارس را مورد توجه قرار دهند. اصالت/ارزش: در ایران برای اولین بار است که مدیریت فرهنگ خواندن مدارس مورد توجه قرار می گیرد. این پژوهش می تواند به عنوان آغاز یک حوزه پژوهشی در زمینه خواندن مورد توجه سایر پژوهشگران قرار گیرد.
  9. ارزیابی خلاقیت مدیریتی مدیران دبیرستان های سنندج از دیدگاه دبیران و مقایسه آن با خود-ارزیابی خلاقیتی مدیران
    1392
    هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی خلاقیت مدیریتی مدیران دبیرستان های سنندج از دیدگاه دبیران و مقایسه آن با خود-ارزیابی خلاقیتی مدیران بود. روش انتخاب شده برای انجام این پژوهش روش کمی می-باشد. کلیه جامعه آماری تحقیق شامل 1256نفر معلم و 52نفر مدیر بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد296نفر معلم به صورت تصادفی و 52 مدیر(کل جامعه)به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه ارزیابی خلاقیت مدیریتی مدیران و خودارزیابی مدیران استفاده شد.روایی پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی آن را با آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. یافته ها نشان داد که از دیدگاه معلمان میزان خلاقیت مدیریتی مدیران دبیرستان در حد نسبتاً زیاد و براساس خودارزیابی مدیران خلاقیتشان زیاد است.براساس متغیرهای جمعیت شناسی مدیران و معلمان، این متغیرها چندان تاثیر معنی داری در میزان خلاقیت مدیریتی مدیران ندارند. همچنین سطح خلاقیت مدیریتی مدیران بالاتر از میانگین جامعه فرضی است.پس فرضیه تحقیق مبنی بر برابر بودن سطح خلاقیت و میانگین جامعه فرضی رد شد. خلاقیت مدیریتی مدیران از دیدگاه خودشان بیشتر از خلاقیت مدیریتی مدیران از دیدگاه معلمان است.