Faculty Profile

محمد رستمی
تاریخ به‌روزرسانی: 1403/07/12

محمد رستمی

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی / گروه مشاوره

Theses Faculty

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. رابطه فابینگ همسر با رضایت زناشویی و کیفیت زناشویی براساس نقش میانجی حساسیت به طرد و سبک‌های دلبستگی در زوجین متاهل
    1403
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه فابینگ همسر با رضایت زناشویی و کیفیت زناشویی براساس نقش میانجی حساسیت به طرد و سبک‌های دلبستگی در زوجین متاهل شکل گرفت. روش پژوهش حاضر، به صورت کمّی، توصیفی، همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. در این پژوهش تمامی زوجین متاهل استان آذربایجان غربی را به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد. طبق نظر محققان حداقل حجم نمونه برای مطالعات مدل یابی ساختاری 200 نفر می باشد که در این پژوهش با در نظر گرفتن احتمال ریزش در نمونه ها و تبعیت از مطالعات مشابه تعداد نمونه تقریبی 400 نفر از زوجین متآهل در نظر گرفته شد و این افراد پرسشنامه های پژوهش شامل مقیاس فابینگ همسر (PPS) ، پرسشنامه رضایت زناشویی کانزاس (KMS)، شاخص کیفیت زناشویی(QMI) ، پرسشنامه حساسیت به طرد (RSQ) و پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید (RAAS) را تکمیل نمودند. برای تجزیه ‌وتحلیل داده‌ها از نرم افزارهای SPSS و AMOS نسخه 26 استفاده شد. یافته ها نشان داد فابینگ همسر 64/0 از رضایت زناشویی و 68/0 از کیفیت روابط زناشویی را تبیین می کند. همچنین حساسیت به طرد و سبک های دلبستگی به عنوان متغیر میانجی در روابط فابینگ همسر با کیفیت زناشویی و رضایت زناشویی عمل می کند. بر اساس نتایج بدست آمده متغیرهای فابینگ همسر، حساسیت به طرد و سبک های دلبستگی پیش بین های معنادار کیفیت زناشویی و رضایت زناشویی می باشند. باتوجه به یافته‌های به دست آمده می‌توان گفت که شناخت دقیق و علمی پدیده فابینگ همسر و پیشگیری از آن، عامل موثری در جهت ارتقای رضایت زناشویی و کیفیت زناشویی زوجین متاهل است.
  2. رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و مهارت های تحصیلی با استرس، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان متوسطه دوم: نقش میانجی گر خودکارآمدی تحصیلی
    1403
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اهمال‌کاری تحصیلی و مهارت‌های تحصیلی با استرس، اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان متوسطه دوم با نقش میانجی گر خودکارآمدی تحصیلی بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر سنندج در سال تحصیلی 1400-1401 را شامل می‌شد. با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و به‌تناسب کل جامعه آماری 314 نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی (APQ)، پرسشنامه مهارت‌های تحصیلی کانگاس (SSl) ، مقیاس ‌استرس، اضطراب ‌و افسردگی (DASS-21) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (ASE) () استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ها و توزیع آنها بین دانش‌آموزان جمع‌آوری و با استفاده از مدل تحلیل مسیر و نرم‌افزارهای آماری اس پی اس اس(نسخه 25) و اموس(نسخه 25) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد خودکارآمدی تحصیلی بین اهمال‌کاری تحصیلی و استرس، اضطراب و افسردگی و همچنین بین مهارت‌های مطالعه و استرس، اضطراب و افسردگی نقش میانجی دارد. یافته‌های مطالعه حاضر با آشکار کردن تاثیرات میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی، بینشی را در مورد رابطه بین اضطراب، افسردگی و استرس با اهمال‌کاری و مهارت‌های تحصیلی در دانش آموزان فراهم می‌کند که حاکی از توان میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی بین متغیرهای پژوهش است. به عبارتی دیگر افزایش خودکارآمدی تحصیلی می تواند با کاهش اثرات منفی اهمالکاری تحصیلی و نیز تقویت مهارت های مطالعه مرتبط باشد که این به نوبه در کاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان موثر است.
  3. رابطه اعتیاد به اینترنت با علائم اضطراب اجتماعی در دانش آموزان متوسطه دوم: نقش میانجیگر مقایسه اجتماعی، بازخورد اجتماعی و شایستگی درک شده
    1403
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با علائم اضطراب اجتماعی در دانش آموزان متوسطه دوم با نقش میانجبگر مقایسه اجتماعی، بازخورد اجتماعی و شایستگی درک شده بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر همدان در سال تحصیلی 1401-1402 را شامل می‌شد. در این پژوهش نمونه ای به حجم 350 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT)، پرسشنامه اضطراب اجتماعی نوجوانان پاکلک (SASA)، پرسشنامه مقایسه اجتماعی گیبونز و بونک (SCO)، پرسشنامه منابع شناخت خود و پرسشنامه ادراک شایستگی هارتر (CPS) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از توزیع نسخه فیزیکی پرسشنامه ها در مدارس جمع آوری شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار های SPSS-25 و AMOS-24 از روش معادلات ساختاری صورت گرفت. نتایج نشان داد متغیرهای مقایسه اجتماعی، بازخورد اجتماعی و شایستگی ادارک شده قادرند، در رابطه بین اعتیاد به اینترنت با علائم اضطراب اجتماعی در دانش آموزان، نقش میانجیگر داشته باشند. مطالعه حاضر با توجه به وجود همبستگی بین استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی با برخی از اختلالات روانی و رفتاری، به بررسی اضطراب اجتماعی در کاربران اینترنت پرداخته است.
  4. رابطه قربانی سایبری با بهزیستی تحصیلی با نقش میانجی‌گری عزت‌نفس و حمایت اجتماعی ادراک‌شده در دانش آموزان متوسطه دوم
    1403
    هدف از این پژوهش بررسی رابطه قربانی سایبری با بهزیستی تحصیلی با نقش میانجی‌گری عزت‌نفس و حمایت اجتماعی ادراک‌شده در دانش آموزان متوسطه دوم بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال 03-1402 بود. از این جامعه 400 نفر دانش آموز دختر و پسربه روش تصادفی چندمرحلهای خوشه‌ای انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامه تجربه قلدری-قربانی سایبری (CBVEQ ) آنتیادو و همکاران (2016)، پرسش‌نامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ ) Tuominen-Soini et al (2012) ، مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک‌شدهMSPSS) ) زیمت و همکاران (1988) و پرسش‌نامه عزت‌نفس (RSES) روزنبرگ (1965) و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از دو نرم‌افزار SPSS-26 و Smart-pls3 استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم قربانی سایبری بر بهزیستی تحصیلی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده و عزت‌نفس منفی و معنادار است. از طرفی اثر مستقیم بهزیستی تحصیلی بر عزت‌نفس و حمایت اجتماعی ادراک‌شده مثبت و معنادار بود. افزون بر این، اثرات غیرمستقیم حمایت اجتماعی ادراک‌شده و عزت‌نفس در رابطه بین قربانی سایبری با بهزیستی تحصیلی منفی و معنادار بود. یافته‌های مطالعه حاضر نقش میانجیگر متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک‌شده و عزت‌نفس را مورد تاکید قرار داد و می تواند حاوی ملاحظات کاربردی جهت پیشگیری از قربانی سایبری و غنا بخشی به بهزیستی تحصیلی دانش آموزان از طریق تقویت عزت‌نفس و حمایت اجتماعی ادراک‌شده برای دانش آموزان باشد.
  5. رابطه بین قربانی سایبری و احساس تنهایی با نقش میانجی گر سبک دل‌بستگی و ویژگی‌های شخصیتی در دانش آموزان متوسطه دوم
    1403
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین قربانی سایبری و احساس تنهایی با نقش میانجی گر سبک دل‌بستگی و ویژگی‌های شخصیتی در دانش‌آموزان متوسطه دوم بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر اهواز سال تحصیلی 1402-1401 است که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و به‌تناسب کل جامعه آماری 350 دانش‌آموز انتخاب گردید. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه تجربه قلدری – قربانی سایبری آنتیادو و همکاران (2016)، پرسشنامه احساس تنهایی راسل و همکاران (1980)، پرسشنامه سبک دل‌بستگی کولینز ورید (1990)، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو مک کری و کاستا (1989) استفاده‌شده است. داده‌ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و با نرم‌افزار آماری (نسخه 25) و Amos (نسخه 25) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین قربانی سایبری با احساس تنهایی رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. بین قربانی سایبری با سبک دل‌بستگی ایمن رابطه‌ی منفی و بین قربانی سایبری با سبک دل‌بستگی اجتنابی و سبک دل‌بستگی اضطرابی رابطه مثبتی وجود دارد. بین قربانی سایبری با روان‌رنجورخویی و باوجدان بودن رابطه‌ی مثبت وجود دارد؛ همچنین بین قربانی سایبری با برون‌گرایی و گشودگی به تجربه رابطه‌ی منفی وجود دارد. سبک دل‌بستگی ایمن (281/0-=β)، سبک دل‌بستگی اجتنابی (399/0=β) و سبک دل‌بستگی دوسوگرا – اضطرابی (593/0=β) در بین قربانی سایبری و احساس تنهایی و همچنین ویژگی‌های شخصیتی برون‌گرایی (743/0=β)، روان‌رنجورخویی (254/0=β)، گشودگی (896/0=β)، توافق پذیری (570/0=β) و باوجدان بودن (279/0=β) در بین قربانی سایبری و احساس تنهایی نقش میانجیگری دارند.
  6. رابطه بین علائم استرس پس از سانحه با رشد پس از سانحه در دانش‌آموزان متوسطه دوم با تجربه تروما: نقش میانجیگری تاب‌آوری و خودکارآمدی تحصیلی
    1403
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین علائم استرس پس از سانحه با رشد پس از سانحه در دانش‌آموزان متوسطه دوم با تجربه تروما و نقش میانجیگری تاب‌آوری و خودکارآمدی تحصیلی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم مدارس عادی شهر سنندج سال تحصیلی 1402-1401 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به تناسب کل جامعه 415 دانش‌آموز انتخاب گردید. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه استرس پس از سانحه (PCL-5)، پرسشنامه رشد پس از سانحه تدسکی و کالهون (1996)، پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتیگ (2002) استفاده شد. داده-ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به‌دست آمده از پژوهش نشان داد که بین استرس پس از سانحه با رشد پس از سانحه، خودکارآمدی تحصیلی و تاب آوری رابطه‌ی منفی و معنا داری وجود دارد. همچنین، هر یک متغیرهای تاب آوری و خودکارآمدی تحصیلی قادرند نقش میانجی را در رابطه‌ی بین علائم استرس پس از سانحه و رشد پس از سانحه ایفا کنند. بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت، هر یک از متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی و تاب آوری قادرند بر کاهش علائم اختلال استرس پس از سانحه و متقابلاً افزایش رشد پس از سانحه در دانش آموزان با تجربه تروما اثرگذار باشند. لذا تاکید و توجه به این متغیرها در مشاوره با دانش آموزان دارای علائم اختلال استرس پس از سانحه در مدارس کمک کننده خواهد بود.
  7. رابطه کمال گرایی و استرس انتظارات تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی با نقش میانجیگر خود پنداره و شایستگی اجتماعی در دانش آموزان تیز هوش
    1402
    هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش رابطه کمال‌گرایی و استرس انتظارات تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی با نقش میانجیگر خود پنداره و شایستگی اجتماعی در دانش آموزان تیز هوش بود. مطالعه حاضر با طرح توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بروی دانش آموزان تیز هوش استان قم به تعداد 256 (168 پسر 88 دختر) انجام شد. روش نمونه گیری به روش در دسترس بود. ابزارهایی که توسط دانش آموزان تکمیل شد شامل مقیاس‌های کمال گرایی اهواز، اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم، استرس انتظارات تحصیلی، خودپنداره راجرز، ادراک شایستگی هارتر بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارهای Spss-25و Amos-24 و برای بررسی روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی اسپیرمن و برای بررسی نقش میانجگری متغیرها از روش معادلات ساختاری به روش بوت استرپ استفاده شد. یافته‌های این پژوهش نشان داد که بین کمال‌گرایی و اهمالکاری تحصیلی رابطه مثبت و معناداری (31/0= β،001/0P >) وجود دارد، استرس انتظارات تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی (03/0= β،809/0P >) و شایستگی اجتماعی رابطه معناداری (021/0= β،825/0P >) ندارد. استرس انتظارات تحصیلی با خودپنداره رابطه منفی و معناداری (38/0= β،001/0P >) دارد، کمال‌گرایی با خودپنداره رابطه منفی و معناداری (576/0= β،001/0P >) دارد، کمال‌گرایی با شایستگی اجتماعی رابطه منفی و معناداری (686/0= β،001/0P >) دارد، خودپنداره با اهمالکاری تحصیلی رابطه منفی و معناداری (523/0= β،001/0P >) دارد، شایستگی اجتماعی با اهمالکاری تحصیلی رابطه معناداری (063/0= β،529/0P >) ندارد. در رابطه کمال‌گرایی با اهمالکاری تحصیلی نقش میانجی گری خودپنداره تائید (30/0= β،001/0P >) می‌شود، در رابطه کمال‌گرایی با اهمالکاری تحصیلی (043/0= β،537/0P >) و در رابطه استرس انتظارات تحصیلی بر اهمالکاری تحصیلی نقش میانجی گری شایستگی اجتماعی تائید (001/0= β،913/0P >) نمی‌شود، در رابطه استرس انتظارات تحصیلی بر اهمالکاری تحصیلی نقش میانجی گری خودپنداره تائید (20/0= β،004/0P >) می‌شود. با توجه به این یافته‌ها می‌توان به نقش مهم این متغیرها و آثار روانشناختی آنها بر دانش آموزان تیز هوش اشاره کرد و در برنامه‌های آموزشی چه مربوط به کار مشاوران و چه مربود به کار مربیان مورد توجه قرار داد.
  8. بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه ثبات تحصیلی در دانش آموزان ایرانی
    1402
    مقدمه و هدف: ثبات جزء مهمی از موفقیت در زندگی است و با نتایج مثبت بسیاری از جمله خودکارآمدی عمومی، رضایت تحصیلی، ادامه تحصیل و عاطفه مثبت در بین نوجوانان و جوانان مرتبط است. هدف از مطالعه حاضر تعیین روایی و اعتبار نسخه فارسی مقیاس ثبات تحصیلی در دانش آموزان ایرانی بود. روش: مطالعه حاضر یک مطالعه روان سنجی و از نوع مقطعی است. این پژوهش برروی نمونه ای به حجم 414 نفراز دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان مسجدسلیمان در سال تحصیلی 1401 -1402 انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس ثبات تحصیلی (2019)، مقیاس ثبات کلی (2009)، مقیاس ارزیابی اهمال‌کاری تحصیلی دانش آموز (1984) و مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان (2001) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزارهای SPSS-22 و AMOS-24 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی، ساختار تک عاملی نسخه فارسی ثبات تحصیلی را تایید کرد. به صورت کلی، نسخه فارسی مقیاس ثبات تحصیلی ویژگی‌های روان سنجی قابل قبول و نسبتاً قوی را از نظر روایی محتوایی (79/0 < CVI و 62/0 < CVR)، روایی همگرا با ثبات کلی (446/0 r=، 01/0 p˂) و رضایت از زندگی (524/0 r=، 01/0 p˂) و روایی واگرا با اهمال‌کاری تحصیلی (586/0- r=، 01/0 p˂) و همسانی درونی (۹۰۵/0= a) نشان داد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که نسخه فارسی مقیاس ثبات یک ابزار روا و پایا برای ارزیابی ثبات در دانش آموزان ایرانی است که می‌تواند در موقعیت‌های پژوهشی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
  9. اثربخشی درمان گروهی مرور زندگی بر خودشکوفایی و شادکامی سالمندان
    1401
    زمینه: سالمندان، با توجه به شرایط فیزیولوژیکی خود، مستعد بیماری های جسمی و روانی مختلفی هستند که می تواند رضایت از زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده و آنها را به سوی خمودگی و احساس ناشادی بکشاند. از سوی دیگر، مرور زندگی می تواند مداخله ای موثر در افزایش هیجانات مثبت و شادی در سالمندان باشد. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه مرور زندگی بر خودشکوفایی و شادکامی سالمندان انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس ‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. آزمودنی‌ها شامل 22 سالمند 60 سال به بالا مراجعه کننده به مرکز روزانه بودند. برای جمع آوری داده‌ها از مقیاس‌ شکوفایی پرما و پرسشنامه شادکامی آکسفورد استفاده شد. برنامه مرور زندگی بر اساس پروتکل درمان مرور زندگی هایت و وبستر اجرا شد دو مقیاس ذکر شده قبل، بلافاصله و یک ماه پس از مداخله اندازه‌گیری شدند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: براساس نتایج مطالعه، بهبودی معنی دار در میانگین کلی نمره های شادکامی و شکوفایی و مولفه های آنها بلافاصله پس از مداخله و یک ماه پس از مداخله در گروه نمونه وجود داشت ولی این تغییر در گروه گواه مشاهده نشد (001/ 0 > p). میانگین نمره شادکامی و شکوفایی در مراحل پیش آزمون در بین نمونه‌های مورد بررسی به ترتیب 27/50 و 63/98 بود که این میزان در پس آزمون و پیگیری به ترتیب برای شادکامی به 27/58 و 09/57 و برای شکوفایی به 63/111 و 81/104 افزایش یافت. بحث و نتیجه گیری: مداخله مرور زندگی می تواند باعث بهبود شکوفایی و احساس شادی در بین سالمندان ‌شود. مطالعه حاضر نشان می‌دهد که کاربرد این نوع مداخله در سالمندان می‌تواند فرصتی برای شکوفایی و رشد روانی افراد مسن فراهم و بر سطح شادکامی آنان بیفزاید.
  10. رابطه اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل و الگوهای ارتباطی خانواده با مشکلات رفتاری در دانش آموزان در دوران کرونا: با نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی
    1401
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل و الگوهای ارتباطی با مشکلات رفتاری با نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی در دانش‌آموزان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل در متوسطه دوم مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس و به تناسب کل جامعه آماری 384 دانش آموز انتخاب گردید. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه الگوهای ارتباطی Fitzpatrick and Ritchie (1994)، پرسشنامه اعتیاد به شبک ههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه احمدی و همکاران (1395)، پرسشنامه مشکلات رفتاری آخنباخ-نسخه نوجوان Achenbach & Rescorla, (2001)و پرسشنامه سبک های عاطفی Hoffman and Kashdan, (2010) به صورت آنلاین استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و با نرم‌افزار آماری (نسخه 25) و Amos (نسخه 25) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل و جهت گیری همنوایی با مشکلات رفتاری درون سازی شده و برون سازی شده رابطه مثبت و معنی داری (01/0P ≤) دارند. اما رابطه بین جهت گیری گفت و شنود با مشکلات رفتاری برون سازی شده و درون سازی شده منفی و معنی داری بود (01/0-P ≤). همچنین خودتنظیمی هیجانی نقش میانجی بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل و مشکلات رفتاریدرونی سازی شده و برون سازی شده دارد (05/0 P ≤). در رابطه با الگوهای ارتباطی خانواده نتایج نشان داد که اثرغیرمستقیم جهت گیری گفت و شنود بر مشکلات رفتاری درون سازی شده و برون سازی شده میانجیگری خودتنظیمی هیجانی معنی دار نبوده اما اثر غیرمستقیم جهت گیری همنوایی بر مشکلات رفتاری درون سازی شده و مشکلات رفتاری درون سازی شده با میانجیگری خودتنظیمی هیجانی معنی دار بوده است (05/0 P ≤). براساس یافته های به دست آمده پیشنهاد می گردد مدارس و والدین با پرورش مهارت های خود تنظیمی هیجانیو بهبود مهارت های ارتباطی و فرزندپروری، زمینه پیشگیری و کاهش آسیب های احتمالی در دانش آموزان آنها مانند اعتیاد به اینترنت و مشکلات رفتاری را فراهم آورند.
  11. رابطه اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل و الگوهای ارتباطی خانواده با مشکلات رفتاری در دانش آموزان در دوران کرونا:با نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی
    1401
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل و الگوهای ارتباطی با مشکلات رفتاری با نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل در متوسطه دوم مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس و به تناسب کل جامعه آماری 384 دانش آموز انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه الگوهای ارتباطی فیتزپاتریک و ریچی (1994)، پرسشنامه اعتیاد به شبک ههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه احمدی و همکاران (1395)، پرسشنامه مشکلات رفتاری آخنباخ-نسخه نوجوان آخنباخ و رسکولا (2001) و پرسشنامه سبک های عاطفی هافمن و کاشدان (2010) به صورت آنلاین استفاده شد. داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزارهای آماری SPSS و AMOS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل و جهت گیری همنوایی با مشکلات رفتاری درون سازی شده و برون سازی شده رابطه مثبت و معنی داری (01/0P ≤) دارند. اما رابطه بین جهت گیری گفت و شنود با مشکلات رفتاری برون سازی شده و درون سازی شده منفی و معنی داری بود (01/0-P ≤). همچنین خودتنظیمی هیجانی نقش میانجی بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل و مشکلات رفتاری درونی سازی شده و برون سازی شده دارد (05/0 P ≤). در رابطه با الگوهای ارتباطی خانواده نتایج نشان داد که اثرغیرمستقیم جهت گیری گفت و شنود بر مشکلات رفتاری درون سازی شده و برون سازی شده با میانجیگری خودتنظیمی هیجانی معنی دار نبوده اما اثر غیرمستقیم جهت گیری همنوایی بر مشکلات رفتاری درون سازی شده و مشکلات رفتاری درون سازی شده با میانجیگری خودتنظیمی هیجانی معنی دار بوده است (05/0 P ≤). براساس یافته های به دست آمده پیشنهاد می گردد مدارس و والدین با پرورش مهارت های خود تنظیمی هیجانی و بهبود مهارت های ارتباطی و فرزندپروری، زمینه پیشگیری و کاهش آسیب های احتمالی در دانش آموزان آنها مانند اعتیاد به اینترنت و مشکلات رفتاری را فراهم آورند.
  12. پیش بینی تجارب قلدری/قربانی سایبری براساس ویژگی های شخصیت، طرحواره های ناسازگار اولیه و سبک های فرزندپروری در دانش آموزان متوسطه دوم
    1401
    هدف از انجام پژوهش حاضر، پیش بینی تجارب قلدری/قربانی سایبری براساس ویژگی های شخصیت، طرحواره های ناسازگار اولیه و سبک های فرزندپروری در دانش آموزان متوسطه دوم بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- مقطعی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم است که در سال تحصیلی 1400-1401 در شهرستان قروه مشغول به تحصیل بودند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 200 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تجربه قلدری-قربانی سایبری(آنتیادو و همکاران، 2016)، پرسشنامه ویژگی های شخصیتی(مارکینوس و کوکینوس، 2017)، پرسشنامه طرحواره های ناسازگارانه اولیه کودکان و نوجوانان(توسط ریکبوئر و بو، 2010) و پرسشنامه سبک فرزندپروری(دارلینگ و تویوکاوا، 1997) به صورت آنلاین استفاده گردید. داده های بدست آمده با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره و از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها حاکی از آن بود که ویژگی های شخصیت، طرحواره های ناسازگار اولیه و سبک های فرزندپروری قادرند تجارب قربانی سایبری را در دانش آموزان پیش بینی نمایند (05/0>p). همچنین یافته های مربوط به اثر تعامل متغیرهای پیش بین نشان داد، تعامل بین ویژگی های شخصیتی، طرحواره های ناساگار اولیه و سبک های فرزندپروری نسبت به هریک از این متغیرها به تنهایی، پیش بینی کنده قوی تری برای تجربه قلدری-قربانی سایبری در دانش آموزان است.
  13. رابطه کمال گرایی و فرسودگی تحصیلی با مشکلات رفتاری در دانش آموزان تیزهوش متوسطه دوم: با نقش میانجی گر هوش هیجانی
    1401
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی و فرسودگی تحصیلی با مشکلات رفتاری در دانش آموزان تیزهوش متوسطه دوم با نقش میانجی گر هوش هیجانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم مدارس تیزهوشان شهر بوشهر سال تحصیلی 1401-1400 بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و به تناسب کل جامعه آماری 304 دانش آموز انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه کمال گرایی هیل و همکاران (2004)، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی را برسو، سالانووا و اسچفلی (2007)، پرسشنامه مشکلات رفتاری آخنباخ-نسخه نوجوان آخنباخ و رسکورلا (2001) و پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز (2004) استفاده شد. داده ها با استفاده از سامانه آنلاین پرسال جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل مسیر و نرم افزار آماری spss (نسخه 25) و Amos (نسخه 25) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که هوش هیجانی در رابطه بین کمال گرایی و مشکلات رفتاری برون سازی شده و مشکلات رفتاری درون سازی شده نقش میانجیگری دارد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که هوش هیجانی در رابطه بین مشکلات رفتاری برون سازی شده و مشکلات رفتاری برون سازی شده با فرسودگی تحصیلی نقش میانجیگری دارد. یافته های مطالعه حاضر اثرات میانجی گر هوش هیجانی را در کاهش تاثیر فرسودگی تحصیلی و نیز کمال گرایی منفی بر مشکلات رفتاری شناسایی کرد. از همین رو مسئولان و مشاوران مدارس می توانند کارگاه و آموزش هایی را جهت افزایش و تقویت هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش برنامه ریزی نمایند.