23 06 2022

وبینار بین المللی " اقتصاد نسلی" برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، دکتر سامان قادری عضو هیات علمی گروه علوم اقتصادی و دکتر بهرام سنگین آبادی دستیار پژوهشی پیشین و همکار پروفسور میسون از ایالت کالیفرنیا؛ هماهنگی، برنامه ریزی و ترجمه وبینار را عهده دار بودند.

وبینار با استقبال فراوان محققان و اساتید دانشگاه های مختلف کشور و نیز دانشجویان و علاقه مندان همراه بود.

پروفسور اندرو میسون در این وبینار، مفاهیم و ویژگی¬‌های تجربی اقتصاد نسلی را با استفاده از حساب‌های انتقال ملی  (NTA) توضیح دادند. گذار جمعیتی، چرخه حیات، کسری‌ها و تامین مالی آنها، تخصیص مجدد و چالش‌های سیاستی در جوامع از محورهای بحث بودند. 

اندرو میسون در ادامه اندازه و رشد جمعیت و نیز طیف‌های سنی را در میان کشورهای مختلف جهان (آفریقایی، آسیایی، اروپایی، آمریکا و اقیانوسیه) با همدیگر مقایسه کرد.

اندرو میسون با همراهی دکتر سنگین آبادی این روند را در کشورهای منتخب مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی به شدت به نقل و انتقالات عمومی متکی هستند. همچنین تخصیص مجدد مبتنی بر دارایی‌های خصوصی نقش مهم تری در آسیا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا دارد. 

مطابق پیش بینی‌ها، سالخوردگی منجر به افزایش شدید کسری دوره سالمندی در بسیاری از کشورهای جهان خواهد شد و اتکا به سیستم‌های نقل و انتقال، بار سنگینی را بر دوش مالیات دهندگان تحمیل می‌کند و ممکن است دارایی‌ها کافی نباشد. 

پروفسور میسون در پایان به ارائه راه حل‌های استراتژیک پرداختند. هوشمندتر کردن نیروی کار، بهبود سیستم‌های نقل و انتقال و افزایش پس انداز افراد با درامد بالاتر از جمله این موارد بود؛ به گونه‌ای که درامد نیروی کار در میان تمامی طیف‌های سنی به نسبت افزایش یابد و نیز برنامه انتقال، نیازمندان را هدف قرار دهد و در عین حال رشد اقتصادی را تشویق نماید. 

شایان ذکر است که پروفسور میسون تمامی فایلها و مستندات ارائه شده در وبینار را در وب‏سایت جهانی NTA به آدرس زیر و با ذکر اسم دانشگاه کردستان قرار داده‏اند:

https://ntaccounts.org/web/nta/show/Documents/Seminars